torsdag 11 mars 2010

Syn på mode

Jag har funderat lite på vad jag har för syn på mode. Jag är nog varken för eller emot. Eller jo, nog tycker jag nog att det skulle vara tråkigt om det inte fanns något mode alls, eller aldrig funnits. Däremot så ser jag det inte som något som är extremt viktigt i livet, om man säger så. Det är viktigare att klä sig i det man trivs med än att det ska vara moderiktigt.

Jag fascineras faktiskt ibland av folk som alltid klär sig extremt moderiktigt, alltid med det nyaste och med de rätta accesoarerna. En direktkopia från en modetidning. Ibland känner jag mig dålig som inte alls har en sådan koll och inte på långa vägar är sådär inne, men ibland tycker jag mer att det verkar jobbigt. Och dyrt om inte annat!

Efter en del fundering har jag kommit fram till vad jag har för förhållningssätt till mode. Jag kan tycka det är intressant att veta vilka färger osv. som kommer vara inne i vår. Jag vet en del, men jag är inte extremt insatt. Jag tar reda på vad som finns och är inne, och väljer ut vad av det som är inne som jag tycker om. Det andra som jag inte gillar, som inte känns som jag, men som är inne, det struntar jag i.

Men en fråga återstår. Dessa männsikor som verkligen har allt och hänger med i svängarna till hundra procent. De arma stackarna som verkligen sätter på sig allt som är aktuellt i modevärlden, trivs de i allt? Känner de sig hemma i allt? Eller har de på sig saker som inte riktigt känns som de själva ändå, för sakens skull?

2 kommentarer:

Erica sa...

Intressant! Själv är jag likadan som du. Jag har det jag själv trivs i och som JAG tycker är snyggt. Sen vill man ju inte se ut hur som helst i andras ögon heller. Men gör man ett medvetet val att välja det man gillar oavsett om det är modernt eller inte så tycker jag att man kan vara mer "medveten" än dem som bara köper allt som är modernt för stunden. De följer ju bara vad modeskaparna tycker är "inne" och behöver egentligen inte själva komma på vad de själva gillar och vilken stil de har :) Man kan ju välja att ha nåt som inte är modernt just för att man vill ha det helt enkelt.

Jag gillar kläder med bra kvalitet och brukar därför köpa lite dyrare kläder, men på rea. Så då får man ibland ta det som finns haha men jag brukar köpa det som känns som min stil och det man känner att man kommer trivas i :)

Sofie sa...

Erica: Ja, men precis! Håller helt med dig! Gör man ett medvetet val att klä sig "annorlunda" är det en helt annan sak. Men jag ser som sagt ingen vits med att följa mode blint bara för att, och inte för man man gillar det man sätter på sig...

Jag tycker det kan vara svårt ibland att veta exakt vad man har för stil, men för det mesta går det bra :)