tisdag 16 mars 2010

Brandlarm på Kupolen

Idag gick brandlarmet på Kupolen. Det tjöt och en röst upprepade "Viktigt meddelande. En brand har utbrytit i lokalen. Var god lämna lokalen vid närmaste utgång omgående." Något i den stilen i alla fall. Folk började röra sig mot utgången, men inte i något jättehögt tempo direkt. Jag var ganska långt från närmaste utgång då, men det gick väl ganska fort att ta sig ut. Inte för att jag trodde att det faktiskt brann, men man vet ju aldrig.
Det ryms då i alla fall väldigt mycket folk på Kupolen, märkte jag när man kom ut. Det märktes ganska tydligt på folk att de inte tog det på allvar. Fast hade det verkligen brunnit hade det kanske skapat panik på direkten och då hade det nog märkts. Men ändå, jag måste säga att det nästan är läskigt hur lite respekt folk har (inklusive jag själv) för brandlarm, för det brinner ju aldrig, det är aldrig på riktigt när larmet går. Det är lite farligt nästan, skulle jag vilja påstå, i fall det verkligen hände. Ifall folk alltid är så där sega och inte tar det på allvar. Fast panik kan ju också vara farligt!

3 kommentarer:

Anonymous sa...

Hur kan du veta att det inte brann?

Sofie sa...

Anonym: Jag drog den slutsatsen av att jag såg att folk strömmade in igen inte långt efter... Men vad vet jag? Det var inte själva poängen!

araniel84 sa...

O, lite spänning i vardagen! Då brukar man liksom vakna till lite... Är förresten intressant hur mycket folk som kan få plats i en byggnad - oftast fler än man tror.

Jag har också märkt att folk tar det väldigt lugnt när de hör brandlarm, i skolan till exempel. (Jag erkänner att sist brandlarmet gick på Högskolan när jag var där, satt jag i matsalen och såg mig omkring. Såg ingen rök och var därmed lika seg som alla andra. Skäms på mig! Det hade ju kunnat vara bombhot! Eller brand på taket... Typ. Ska skärpa mig!)
Bra på det viset att inte panik utbryter, men lite mer respekt borde man ju ha för det och försöka ta sig ut snabbt men lugnt. Det kan ju faktiskt vara allvar denna gång...