måndag 5 september 2011

Recension: Bare Minerals Foundation

Fick ett önskemål av Stella att göra en recension av Bare Minerals Foundation som sa jag förut att jag skulle prova. Jag tycker fortfarande att den är ganska ny för mig, men jag kan göra ett försök.

Jag kan även tillägga att jag inte använder några andra produkter från Bare Minerals ännu, utan alla andra make up-produkter som använder tillsammans är av andra märken.



För er som inte vet vad Bare Minerals är för foundation så kan jag tala om att det är en mineralfoundation gjord på 100 % mineraler som ska vara vårdande för huden och ge hyn ett väldigt jämnt, fint och naturligt resultat. Den har tidigare hetat I.D. Bare Minerals.



Färg: Golden Fair



Konsistens: Det är ett mineralsmink, så alltså är det i puderform.



Pris: 400-500 kr i butik. Jag beställde den dock billigare på internet.



Doft: Tycker inte den luktar mycket alls.



Allmänna tankar:

Första gången jag provade Bare Minerals och applicerade den tyckte jag att det såg väldigt pudrig ut. Då jag har en aning gul nyans i hyn och också i foundation tyckte jag såg alldeles gul och konstig ut och tänkte att det här kanske inte var så bra. Jag hade på lite rouge och gjorde något annat en stund. En stund senare när jag såg mig i spegeln hajade jag till för jag tyckte att hyn såg väldigt jämn och fin ut och och inte alls som den hade gjort innan. Det var som att huden hade sugit åt sig den och den hade satt sig på plats. Det kanske är så den funkar? Nu är det plötsligt en helt annan sak! Efter en liten stund så har den liksom "lagt sig tillrätta" och den ger ett väldigt jämt resultat!



(En sak som begränsar min recension lite är att jag inte har någon bra borste. Jag har tänkt att köpa en så kallad "Kabuki-borste" som ska vara så bra, men har ännu inte hunnit skaffa någon och använder mig för tillfället av en gammal mineralborste som jag har som är alldeles för hård, så den nästan rivs. Jag kan därför tänka mig att man får ett ÄNNU bättre resultat om man använder en bra borste.)





Fördelar:

Den känns ganska dryg och känns som att den räcker länge, trots att förpackningen inte är speciellt stor. Det är väl för att den är just i puderform och det inte krävs några mängder för att få ett bra reslutat. Man ska heller inte tro att detta är ett puder, för det är det verkligen inte. Den är väldigt krämig och bra när den väl har applicerats.



Som jag har uppfattat det hittills så är den väldigt hållbar. Jag har kommit hem på eftermiddagen eller kvällen efter en hel dag och hyn ser nästan lika jämn och fin ut fortfarande. Den kanske bara har "tunnats ut" lite, men ger ändå ungefär samma resultat. Man är inte blank eller ojämn i hyn ens efter att ha haft den på en hel dag. Det är mer än jag kan säga om många flytande foundations och flera mineralfoundations som jag har provat tidigare!



Den sägs ha vårdande egenskaper. Jag kan inte påstå att jag märkt att jag har fått direkt bättre hy efter att jag har börjat använda den, åtminstone inte än, men den har absolut INTE blivit sämre i alla fall! Dessutom känner jag mig mycket renare med den än med andra. Det är ju inte som att man målar på något fett i ansiktet, som det ibland kan kännas med andra.



Nackdelar:

En sak som jag alltid har tyckt varit en nackdel med just mineralfoundations är att det är lätt att de yr lite och pudrar av sig på annat, just när man ska applicera den. Det är lite lättare att få den på kläderna, även fast man är försiktig. Dock är den lätt att borsta bort från kläderna, om man gör det direkt. Handfatet kan dock bli lite färgat, men det går ju att tvätta bort relativt lätt.



Den största nackdelen är väl priset. Den kostar i butik, te x. Kicks, mellan 400-500 kr. Jag anser att det är ganska mycket pengar för en foundation.



Summan av kardemumman:

Hittills har jag fått en väldigt bra uppfattning av Bare Minerals och jag hade rätt höga förväntningar på den innan. Jag har verkligen hört väldigt många som har lovordat den här och jag har länge undrat om den verkligen är så bra som alla säger. Jag tror faktiskt att det kan vara så!

Jag beställde en nyans som är aningen för ljus för mig just nu efter sommaren när man har lite färg, men eftersom att jag räknar med att den ska räcka ett tag och att hösten är här så tror jag att nyansen kommer att bli bättre och bättre. Om jag tänker på det och på att jag tänker skaffa mig en bättre borste så tror jag att det här är en kanonfoundation! Verkligen! Jag är nästan helt säker på att jag kommer att köpa den igen när den här burken är slut! Har man väl provat så är man liksom fast, det tror jag verkligen på. Den är liksom något helt annat, något utöver det vanliga. På en annan nivå liksom. Ja, jag tror faktiskt jag ger den en femma! 5/5 cupcakes från mig!



3 kommentarer:

Stella sa...

Tack så mycket! :D Väldigt söt bild också (den på dig, inte den på burken)!

E L I N sa...

Jag har använt L'Oreals mineralfoundation som jag köpte i USA (där det är lite billigare). Jag är jättenöjd! Den har räckt i typ ett år nu och är fortfarande inte slut! Det är ju en lite billigare variant och ändå tycker jag den funkar kanon. Det bästa är att det ser naturligt och att den, som du sa, blir bättre efter en liten stund. Dessutom kan man ju lägga ett tunt lager om man vill ha en naturlig effekt och tjockare lager när det är FEST! ;) Ska köpa en ny om jag tar mig iväg till USA här snart..... :)

Sofie sa...

Elin: Jag har provat L'Oreals mineralfoundation. Tyckte den var varken bra eller dålig, helt okej liksom. Bare Minerals är dock på en HELT annan nivå! Synd bara att den är så dyr.