lördag 14 april 2012

Kalas med Pinoccio-tårta

Hade försenat födelsedagskalas igår för min familj eftersom jag inte var hemma på min födelsedag för en vecka sen. Enda sedan jag var liten har stor del av min födelsedag gått åt till att baka fika och fixa med tårtan till kalaset, man fixar alltså sin egen tårta. Detta gjorde jag ju inte förra veckan när jag fyllde år på riktigt, men igår när jag hade kalas på kvällen såg dagen ut så. Baka, städa, duka, familjen kommer på kalas, fikar, jag får presenter och sen går de hem efter några timmar. Därmed trodde jag att jag fyllde år igår för det kändes mycket mer som min födelsedag! Jag är så glad att hela min familj kunde komma då alla bor på olika ställen.

Det är faktiskt ganska vackert med maräng tycker jag! Gjorde så kallad Pinoccio-tårta (ingen aning om varför den heter så, har även en massa andra namn) till kalaset, vilket jag aldrig har gjort, alltså tårta med både sockerkaks- och marängbotten, denna gjord i långpanna.

En del botten.

Sen fyllde jag den med jordgubbar och grädde.

Sen på med nästa botten. Många slutar här och har det liksom som en dubbelmacka bara, men jag valde att dekorera den utanpå också.

Klar! Smakade mycket bra. Följde det här receptet, men skippade mandelspån och gjorde den som en vanlig tårta, som sagt. Hade en liten sprits i plast, men inga riktiga påsar (bara vanlig plastpåse) så det var svårt att få till något fint, ifall ni undrar över den ojämna spritsningen. Idag ska vi äta upp den sista biten av tårtan. Det blev en tårtbit över, lagom stor för två personen. Perfekt!

1 kommentar:

Elin Häggberg // Teknifik sa...

Det där är typ min absoluta favorittårta, eller den stilen på tårta. SOMMAR!! Vad fin den var, bra gjort!