tisdag 17 april 2012

Tid eller pengar

Något jag funderar på nästan varje dag är faktumet att samhället säger åt oss att jobba så mycket som möjligt. Att jobba heltid är en självklarhet. Ju mer vi jobbar desto bättre och man är nästan konstig om man väljer att trotsa det. Det är tänkt att man ska jobba häcken av sig i nästan hela sitt liv, jobba minst fyrtio timmar i veckan året runt och sedan satsa ALLT på de fyra eller fem veckors semester man har per år. Visst, det är klart att somliga älskar det, men jag känner tyvärr allt för många som inte klarar av det och som istället går in i väggen för att de inte orkar med. Då har det gått alldeles för långt!

Varför, varför, VARFÖR kan inte alla få göra som de vill? Och varför kan inte det vara normen, att leva sitt liv på det sätt som man mår bäst av, om det så är att jobba mycket eller mindre. Få göra sina egna prioriteringar. Det är klart att man FÅR, men det är inte alltid lätt.
Jag och Henric har i alla fall beslutat oss för det, vi tänker leva som vi mår bäst och det handlar för oss nästan alltid om att prioritera tid framför pengar. (Självklart behöver man tillräckligt mycket pengar för att klara sig och för att kunna ta hand om sig själv och sin familj, men det är ju uppenbart så det är egentligen onödigt att jag ens poängterar det!) Prioritera det man mår bra av. För i slutändan, vad värderar man mest när man ser tillbaka på sitt liv? Jag kan i alla fall redan nu säga att det för mig hittills har handlat om när jag har haft tid att umgås och inte när jag har haft som mest pengar, för det sista är inget jag minns speciellt mycket av i efterhand. Jag har många fler fina minnen av dagar när jag hade tid än de dagar då jag hade råd.

UnderbaraClara skrev ett inlägg igår som jag blev väldigt glad av att läsa, för jag håller med henne helt och fullt. Har ni inte redan läst det och orkar läsa mer efter denna text så kan ni läsa det här!

3 kommentarer:

Elin Häggberg // Teknifik sa...

Jag håller helt med. Det värsta som finns i vårt härligt kapitalistiska och konsumentgalna samhälle är ju att vilja jobba mindre. Då är man ju LAT! Hemska tanke. Nej man ska gärna skryta med att man jobbar 10 timmar om dagen och ALDRIG är ledig.

Jag skulle allra helst vilja jobba så lite som det bara går, eller med saker som jag ändå gör för att jag tycker det är kul! :) Fritid är det bästa jag vet.

Jag tycker man borde införa 6 timmars arbetsdag som norm istället för 8, vore galant bra och gör all skillnad i världen att sluta 15 istället 17!

Hemtrevligt hos Johanna sa...

Det där funderar jag också mycket på. Vilket liv jag/vi vill leva? Jag jobbar hellre mindre och struntar i en Thailands resa om året. Jag vill hellre leva för varje dag och inte för två semesterveckor. Men som Elin är inne på är det svårt i dagens samhälle där kapitalism och konsumtion är grundstenar.

Tack för din kommentar om vårt kök!

Johanna

Sofie sa...

Elin: Kul att höra att du håller med och hur du tänker! Man blir alltid lättad när det finns likasinnade :)
Ja usch ja, då är man lat som bara den och det är ju det värsta som finns! Vila kan vi göra i graven, sägs det... Frågan är om vi ska umgås med våra nära och kära och ägna oss åt det vi älskar dåockså... 6 timmars arbetsdag vore kanon, det håller vi tummarna för!

Johanna: Skönt att höra att det finns fler som tänker som jag! (Det förstod jag ju, men ändå) Synd bara att det ska vara så väldans svårt, men vi får kämpa på! :)