söndag 3 januari 2016

Tvåtusenfemton

Brukar göra den här listan. Om inte annat tycker jag själv att det är roligt (och nyttigt) att läsa igenom sen i efterhand. Och bra att reflektera lite tror jag.

Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut?

Snorklat, suttit på min egen balkong och ätit frukost, åkt till Albanien, målat hus med rödfärg osv.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja! Det har dykt några nya människor i år. En Aron, en Ängla, en Bob och en Thor t ex. 
Dog någon som stod dig nära?
Min kära mormor, i september. Hon blev 87 år. 
Vilka länder besökte du?
Albanien. Vi flög till Grekland och tog färjan över, så det kanske räknas lite?
Är det något du saknar år 2015 som du vill ha år 2016?
Jo, säkert. Mycket vill alltid ha mer vet ni, tyvärr... Någon småsak i alla fall. En teatergruppsträff förresten! Det är obligatoriskt 2016. 
Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas?
Första juli (eller dagarna innan) flyttade vi in i lägenheten, så det kommer jag minnas i alla fall ett tag. Och när våra vänners barn Aron föddes fjärde juli, det kommer jag inte heller glömma. 
Vad var din största framgång 2015?
Jag lärde mig att snorkla, vilket för mig som är rädd för vatten (men älskar att bada) är en stor bedrift. Vi fick en ny lägenhet, det var en stor framgång. Och jag har fått jobba mer. Vi har dessutom ärvt en sommarstuga och har börjat rusta upp den en del. 
Största misstaget?
Jag har oroat mig för mycket, som jag alltid har väldigt lätt att göra. Sen märker jag ju ofta ganska snart att det var onödigt, när det väl har löst sig och inte blev så farligt som jag hade målat upp för mig. Att jag aldrig lär mig det!
Bästa köpet?
Vår soffa skulle jag nog säga, och köksbordet vi köpte för en hundring och rustade upp. Och några fler möbler till lägenheten. 
Vad spenderade du mest pengar på?
Förutom det klassiska som mat och hyra så var det nog semesterresan och vår nya soffa. 
Gjorde någonting dig riktigt glad?
När vi gick till Bobutiken och fick reda på att vi fått lägenheten, DÅ var jag så glad så jag var helt mållös och nästan skakis! Och när några barn föddes, det är en speciell glädje.
Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2015?
Sånt där kan jag aldrig svara på för jag lyssnar nästan aldrig på någon aktuell musik, 
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Både och faktiskt. Kanske mest gladare, även om det varit lite mer berg- och dalbana än vad jag tror 2014 var. 
Vad önskar du att du gjort mer?
Träffat min teatergrupp, det blev inget alls vilket är väldigt trist. Önskar jag hade hunnit virka mer, speciellt under sommaren för då blev det en ofrivillig paus. Önskar att jag hade träffat vissa vänner mer. 
Vad önskar du att du gjort mindre?
Misströstat, kan man säga så? Önskar att jag hade varit mindre orolig för saker. 
Blev du kär i år?
I år? Det är jag ju varje år! I samma man alltså, 
Favoritprogram på TV?
TV? Vad är det? Det är en sån där dumburk va, som vi hade när jag växte upp? Jahaaaa.
Bästa boken du läste i år? 
Usch, det där blev en påminnelse om att jag har läst alldeles för lite. Dags att gå till bibblan snart... 
Största musikaliska upptäckten?
Det låter så storslaget. Brukar alla människor ha flera stora musikaliska upptäckter under ett år? Kanske... kommer inte på något specifikt dock. Värst vad trista svar jag har och svårt att komma på exempel!
Något du önskade dig och fick?
En ny lägenhet, en massa garn och en massa andra presenter och julklappar (bortskämd så det heter duga!). Och så fick jag jobba mer och på mitt vanliga jobb dessutom! Trodde jag inte.
Något du önskade dig och inte fick?
Tja... Men man ska inte vara missnöjd! 
Vad gjorde du på din födelsedag 2015?
Oj vad jag fick tänka nu... Fick frukost på sängen av Henric och presenter. Tror jag gjorde jordgubbstårta men vad mer det blev för fika har jag glömt! Jag som brukar minnas sånt! Börjar jag bli gammal måhända? Fyllde ju trots allt 26. Familjen kom på besök också vill jag minnas, och jag fick presenter. Fick en jättebukett tulpaner av Henric kom jag på nu!
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Finns det väl alltid... Det måste ju alltid finnas rum för förbättring!
Vad fick dig att må bra?
Mjuka saker, min morgonrock, långfrukostar på solvarm balkong, garn, långa pratstunder, te, sommarstugskvällar vid sprakande brasa, stickade koftor, nya strumpbyxor, Henrics långa björnkramar och mycket mer. 
Vilken kändis var du mest sugen på?
Fräck fråga. Smakar man bättre om man är känd? De där Ben & Jerry förstås, de är jag sugna på. Peanut butter cup, Half Baked och Strawberry Cheesecake. Puss på er!
Vem saknade du?
Min teatergrupp Vitus! De saknar jag ibland så det nästan gör ont...
De bästa nya människorna du träffade?
Bebisarna. 
Mest stolt över?
Att jag lärde mig snorkla. 
Högsta önskan just nu?
Att mina nära och kära ska få ett kanonår! Får jag det också blir jag ju glad förstås.

Inga kommentarer: