måndag 19 april 2010

Buddha-staty

Nu ser jag att jag inte har skrivit blogg på några dagar och inser att jag nog måste göra det, för annars finns risken att jag fastnar i det och det inte blir av på väldigt länge. Det var någonting jag funderade på att nämna, men vad var det... Jo!

I butiken Only i Falun (där Vero Moda låg nyss) har de placerat en stor, fet Buddha-staty i mitten av butiken. Ja, med betoning på stor och fet. Den är enorm! Tycker jag i alla fall. Tar liksom upp en stor det av butiken. Den är vit och blank, har stor svällande mage och mansbröst.
På något sätt känns det som om det inte är någon som reagerar märkbart över hans vistelse där. Buddha är ju liksom inne. Men tänk om de istället hade placerat en stor staty av Jesus, med några lamm, till exempel. Då hade det nog blivit liv i luckan minsann! Då hade det snackats om kränkningar och om att ta religös ställning osv osv. För allt som är kristet är numera giftigt och hör bara hemma i kyrkan. Men buddha däremot, han är tillåten och väldigt välkommen tycks det som. Han representerar ju godhet och det gör inte Jesus. Eller?

Jag har ju inga riktiga bevis på att det skulle bli så här, om någon smällde upp en Jesus-staty mitt i en modebutik, men jag är ganska säker på att det skulle vara en helt annan femma. Jag förstår faktiskt inte riktgt detta, och tycker det är synnerligen orättvist.
Jag undrar vad personen tänkte, som bestämde att Buddha-statyn skulle in på Only. Vad tror du? Var det för att den var så snygg? Eller för att han är "på modet"?

1 kommentar:

E L I N sa...

Väldigt sann tanke. Det hade garanterat blivit rabalder om någon smällt upp en stor Jesus i en butik. Om det inte varit en Jesus med typ ögonbindel och taggtråd eller nått. Då hade folk nog tyckt att det var en bra symbol mot religion..blahblahblah.
Ja, det är himla orättvist!