tisdag 11 december 2012

Lucka 11 - En dikt jag skrivit idag

Försökte skriva en limerick och det började som en sådan, men sen fick jag inte ihop det så det blev en längre istället...

En tomtenisse från Örebro
Hade gömt tomtefars ena sko
Men nu hade han glömt var den fanns
Hittade den inte någonstans!
Vad skulle tomtefar nu tro?

Han hade kämpat sen januari för att vara snäll
Och borstat tänderna noga varje kväll
"Tänk om jag blir utan klappar,
och får sitta och sortera knappar.
Eller får jättemycket skäll!"

Han letade efter skon hela dagen
Ända tills han fick ont i magen
Han trodde först den blivit stulen,
men fick tips av Rudolf med röda mulen
att leta under snön uti hagen.

Och visst låg den där,
bland döda blommor och frysta bär
"Han har sådan fotsvett må du tro,
så därför grävde jag ner hans sko.
Även fast tomtefar är mig kär."

Nissen höll med om att den stank
Och inte var den särskilt fin och blank
"Men om jag har tur nu kanske jag får
någon liten julklapp ändå i år.
Om inte tomtefar är pank."

1 kommentar:

Marie sa...

Vilken underbar dikt!! :D