söndag 2 december 2012

Lucka 2 - Fem favoritrecept

Här kommer några av mina favoritrecept på bakning. Valde att inte skriva några matrecept då jag sällan följer något sådant till punkt och pricka. Jag har massor av andra favoriter, men här kommer fem stycken praktiska och bra som alltid funkar. Bra standardrecept kan man väl nästan säga. 

Adventskaka


Brukar använda mig av det här receptet på saffranskaka. Tycker det är riktigt, riktigt gott. Jättesaftig och smakrik! Tänker för övrigt baka denna ikväll.

Mina havrekakor

Mitt eget recept på havrekakor. Är riktigt nöjd med dem, de är spröda och goda. Receptet finns här.


Korintkakor


Jätteenkla kakor, söta men inte jättesöta. Känns milda på något vis, känns som en kaka lämplig för barn. 

Ingredienser:

1/2 dl korinter 

1 1/2 - 2 dl vetemjöl 
3 msk potatismjöl 
1/2 tsk bakpulver 
3/4 dl strösocker 
75 g smör 
1 litet ägg 


Beskrivning:


Ugn 175 grader.

Skölj korinterna i varmt vatten. 
Låt dem ligga ca 30 minuter så de sväller något och blir mjukare. 
Torka dem väl. 
Blanda korinter, vetemjöl, potatismjölet, bakpulver och socker. 
Finfördela smöret i mjölblandningen och tillsätt ägget. Arbeta ihop allt till en deg. 
Trilla till små runda bollar. 
Lägg dem på bakplåtspappersklädd plåt. 
Tryck ut dem med gaffel så att det bildas ett randigt eller rutigt mönster. 
Grädda kakorna i ugnen ca 10 minuter eller tills de har fått en svagt guldgul färg. 



Morotsbröd

Jag brukar baka Underbaraclaras morotsbröd. Det är sött och gott utan socker eller sirap. Honung och morot gör brödet sött. Enda skillnaden är att jag brukar använda mer mjöl än det står i receptet. Personligen gillar jag det bättre då. 


Kladdkaka

Den klassiska kladdkakan. Funkar i nästan alla lägen. Det finns ju hur många recept på det som helst, men mitt favoritrecept kommer här. Det är inget special, bara rätt mängder ingredienser antar jag. Vissa kladdkakor känns nästan knastriga av socker, men det gör inte denna.

150 g smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 st ägg
2 dl vetemjöl
Smör och ströbröd för att smöra och bröa formen. 

Gräddas i nedre delen av ugnen, ca 20-30 min i 175 grader (beroende på hur kladdig man vill ha den. 


Inga kommentarer: