söndag 5 juni 2011

Äldst, yngst eller mittemellan

Jag håller på att läsa en bok just nu som jag tycker är riktigt bra och intressant och som jag varmt rekommenderar till er! Den heter "Äldst, yngst eller mittemellan", är skriven av Elisabeth Schönbeck och handar om vår placering i syskonskaran och hur den påverkar oss hela livet. Om du är endabarn, äldst, mellanbarn, yngst, funktionellt endabart, pseudotvillingar, storasyster till bröder, lillasyster till flera storasystrar, storebror till småsystrar osv, osv... Jätteintressant verkligen och jag blir imponerad av hur mycket det är som jag tycker stämmer! Det får en liksom att förstå både sig själv och andra bättre! Sen får den ju en också så klart oundvikligen att analysera en massa människor i sin omgivning, det kan inte hjälpas!

Till exempel igår, när jag och mina syskon än en gång spelade monopol (Jag vann!). Jag har en 7 år äldre storebror och en 5 år äldre storasyster. Direkt när vi skulle börja utbrister min bror som ju är äldst; "Får jag vara bank?" samtidigt som jag som är yngst tänker "Vad skönt att någon annan vill ha hand om banken." Detta känns som ett ganska typiskt scenario, syskon emellan, om man läser den här boken till exempel...

Jag rekommenderar den verkligen STARKT till er alla! Den bör läsas av alla, för att förstå sig själv och andra bättre. Och framförallt tror jag den är jättenyttig om man själv är förälder!
Den är dessutom bra och lättsamt skriven. Författaren drar ofta saker till sin spets, så visst kan den säkert uppröra folk som inte gillar generalisering, men detta förklarar hon även i förordet.

Läs den!

Så här står det på baksidan av boken:

2 kommentarer:

Fredrik P och F sa...

Jag läser också den =) väldigt, väldigt intressant!

Sofie sa...

Fredrik: Nämen, så roligt! Dår får vi ta och diskutera den nån gång :)