onsdag 29 juni 2011

Maybelline Dream Satin Liquid Foundation

Jag har testat (eller ja, använt under någon månads tid är väl kanske mer än att testa) Maybelline's Dream Satin Liquid Foundation. (Så otroligt långa namn alla make up-produkter har!) Jag brukar vilja ta egna bilder, men jag har använt den så pass länge att den inte ser sy snygg ut längre...

Färg: Jag använde Ivory, som jag tror är den näst ljusaste de har.

Konsistens: Den är "luftvispad" och ska vara lätt och luftig som en mousse. Jag tycker den påminner om grädde som är väldigt dåligt vispad. Känns tunn, rinnig och fet.

Pris: 149 kr. (Tror dock den var lite billigare just när jag köpte den.) Normalpris tycker jag, för en budget-foundation.

Doft: Nja, gillar den inte riktigt. Tycker den påminner om någon slags maträtt, men jag kommer inte på vilken...

Vad säger de att den ska göra?
Den sägs ge en perfekt jämn finish, täcka fullständigt men ändå kännas lätt och ge silkeslen och strålande hy.

Fördelar: Den är ganska lätt att smeta ut och blir inte "kakig" någonstans och syns inte så tydligt på det viset, vilket är bra. Man vill ju liksom gärna att det ska se ut som att man har perfekt hy i sig själv och inte att man använder foundation. Även fast man gör det... Färgen var även rätt lik min egen, vilket var bra.

Nackdelar: Den känns fet och sätter sig aldrig på plats. Allså, den torkar inte utan känns som en fet hinna i ansiktet väldigt länge och det är nästan ett måste att använda puder, vilket jag helst vill slippa i så hög grad som möjligt. Jag använder inte några mängder foundation heller, men ändå blir det så. Jag hade nyligen en annan foundation som kändes fet i burken och jag var rädd att den skulle kännas fet på huden, men det gjorde den faktiskt inte. Däremot gör den här det, fast man inte förväntar sig det.
Det står att den ska vara heltäckande, vilket jag inte tycker den är. Tycker min hy ser ungefär likadan ut som innan, med någon mindre utsuddning kanske. Jag har väl inte kravet direkt att en foundation ska vara heltäckande, men när det står att den ska vara det kan man ju tycka att den ska det...
En annan stor nackdel var att den inte alls räckte speciellt länge tycker jag. Det värsta av allt var att den slutade pumpa upp foundation fast det fanns massor kvar i den. (Det är nämligen en pumpflaska som ni ser på bilden.) En dag var det plötsligt tvärslut trodde jag, men nej, det fanns en hel del kvar så jag fick helt enkelt dra av pumplocket och skrapa ur foundation efter det. Opraktiskt och dåligt tycker jag.

Summan av kardemumman:
Som ni ser så är stycket med nackdelar mycket längre än fördelarna och det är också så jag känner. Detta var ingen höjdare! Jag vet faktiskt inte om jag har varit så här besviken på en foundation förut. Blir inget köp igen. Samtidigt har jag ju stått ut hela tiden, så den är ju inte 100 % värdelös.

Den får därmed 2/5 cupcakes!

Inga kommentarer: