tisdag 17 maj 2011

Angående matlådefobin

Fick en fråga om matlådefobin, hur jag bär mig åt när jag ska äta på jobbet?
Det är sannerligen ett problem det där, måste jag säga... Det blir antingen så att jag får ta med mig soppa, typ termos med vatten och varma koppen eller så, eller någon form av färdigmat som är alldeles för dyr och inte så nyttig eller så får jag försöka härda ut med mat i matlåda i alla fall.
En del rätter går bättre än andra. Det finns vissa rätter som jag aldrig någonsin skulle kunna klara av att äta i matlåda, och vissa går lite bättre, men det tar otroligt lång tid för mig att få i mig det hela, så är lunchen på en halvtimme så blir det lite tight...
Det är också lättare ju nyare matlådan och om den är i en annan färg än vit och om det är bara jag som använder den. (Jag har en egen röd hemma.) Och om jag ska spara mat till dagen efter så går det lättare om jag lägger den på en tallrik, så tar jag med mig en matlåda så får jag lägga maten på en tallrik när jag värmer och äter den, då går det lite bättre... Dock verkar hela fobin förvärras lite genom åren, hela tiden... Känner mig jätteknäpp nu när jag skriver det här! Jag kanske borde gå i terapi? Matlådeterapi.

1 kommentar:

E L I N sa...

Okej, då förstår jag lite bättre. Jag äter i princip aldrig mat ut själva lådan om jag kan undvika det. Jag värmer den på tallrik, för annars kan det ju smaka lite plastigt och konstigt.
Jag avskyr mackor i plastpåse, de blir svettiga och smakar plast! Jag slår in dem i smörpapper, som i Madicken! :)
Men du kanske behöver lite terapi, för det är ju dumt om det blir värre med åren!!
Jag har märkt att min u-båtar/stora båtar/Titanic-fobi blir värre med åren. Bara tanken på att se Titanic ger mer rysningar. Men förr kollade jag ändå på den relativt ofta.
Skumt skumt... :)