söndag 11 december 2011

Lucka 11 - Ett ögonblick

Jag minns ett ögonblick från när jag var fyra. Jag tycker det är lite speciellt att jag fortfarande kommer ihåg just det lösryckta ögonblicket från när jag var så pass liten, och undrar lite varför just det har fastnat genom alla år.

I alla fall så minns jag att jag stod framför den stora spegeln vi hade i hallen, iakttog mig själv och tänkte att "Nu är jag fyra år". Jag liksom bara begrundade det och försökte ta in det. Jag var verkligen i nuet och konstaterade att det var så där det kändes att vara fyra år. Jag tycker att det är ett litet roligt minne. Det låter som att jag var en riktig tänkare.

Egentligen borde man nog göra det oftare. Bara stanna upp och insupa stunden och tänka på det som är nu. Inte det som komma skall och vad som ska bli och när, var och hur. Ibland borde man stanna upp och bara tänka att "så här är det att vara jag nu" och tänka på hur det känns. Det tror jag kan vara nyttigt.

1 kommentar:

Hildas hem - Sofia sa...

Vilken klok 4-åring du var :)
Du har helt rätt - man borde göra sådär oftare. Bara stanna upp och känna hur det känns just nu.

Jag önskar dig en härlig dag!
Kram Sofia