torsdag 8 december 2011

Lucka 8 - Vad är kärlek?

Oj, det är ingen lätt fråga det här, men jag ska försöka svara vad jag tror, så gott jag kan...


Kärlek är det bästa som finns. Det är det starkaste som finns. Det underbaraste. Det vackraste. Och vet ni vad? Det finns inget ont som kommer med kärlek. Det kan bli missförstånd, svartsjuka, det kan uppstå missbruk av kärlek och så vidare, men det kommer inte av kärlek, utan av något annat. För kärlek är bara bra, inget annat. Det tror i alla fall jag. Klart att det kan göra ont, men det är det inte kärleken som rår för utan andra olyckliga omständigheter. Tror jag, tralala.

Enda gången som kärlek kan vara något dåligt är när man känner kärlek till fel saker. Kärlek till prylar, eller till onda handlingar. Frågan är dock om det är äkta kärlek... Men jag tror inte att kärlek mellan människor någonsin kan vara något dåligt. Jag kan inte se hur kärlek till andra männsiskor skulle kunna föra med sig något annat än bra saker. Förälskelse och åtrå har dock inte alltid med kärlek att göra (även fast det ofta förväxlas) och i fel situationer kan det såklart bli fel och leda till otrohetsaffärer och grejer. Det är inte en kärleksfull handling.

Det är självklart inte lika lätt för alla och alla vet inte riktigt vad kärlek är heller. Dock är det något som alla vill ha. Alla söker vi kärlek på något vis, vissa vet inte ens vad de söker, vad kärlek är, att det är kärlek de söker, men de söker den lika väl. Jag tror att alla behöver kärlek, men i vilken utsträckning varierar nog från person till person. Kärlek är livsviktigt, för utan kärlek så skulle vi ha tagit kål på varanda för länge sen tror jag. Utan kärlek skulle ingenting fungera.

Jag tror inte att kärlek är något vetenskapligt, som man kan räkna ut rent fysiskt och hitta en förklaring till. Jag tror att det är något som är skapat för oss, abstrakt som inte går att ta på, men som ändå är fullständigt förklarligt och sjävklart. Jag tror att kärlek finns till för oss.

Hur vet man vad som är kärlek då? Jo, det vet man, för kärlek känns. Visst kan det vara komplicerat, men när det inte är det, utan är helt rätt, då är kärlek det underbaraste som finns. Vare sig det är ”den romantiska kärleken” eller den vänskapliga vi pratar om. Jag må låta hur sentimental som helst, men det spelar ingen roll, för vet ni? Kärleken är sentimental och det är bra.

Inga kommentarer: