tisdag 4 maj 2010

Tre ord

Nu har jag funderat lite igen. Här kommer tre ord som jag tycker används fel eller för mycket:

Seriöst - Alltså seriöst, jag tycker det används alldeles för mycket. Jag tycker det är ett bra ord, för det är ju det enda som betyder det det betyder. "Allvarligt" funkar inte i alla sammanhang. Däremot används det, framförallt av ungdomar, i varenda mening nästan. Det som händer då är att när jag använder det tycker jag ibland att jag låter som en tonåring med dåligt ordförråd. Önskar att det hade fått användas till det det är till för endast.

Ångest - Används också konstigt. Framförallt av ungdomar. "Åh, jag har verkligen ångest över det här". Det är oftast inte alls ångest det handlar om, utan bara när något är jobbigt eller svårt. Riktig ångest är något helt annat.

Random - Detta är lite konstigt tycker jag. Jag kanske har helt fel, men jag tycker att det ordet används konstigt i svenskan. Är ju visserligen inte ett svenskt ord, men det borde ju betyda samma sak. Om man slår upp ordet står det så här: godtycklig, slumpartar, slumpmässig, förflugen. Tycker sällan ordet används på detta vis. Av vissa, men av många inte. "Asså, det var värsta random liksom."Jag tycker att det låter konstigt jag, men jag kanske är för gammaldags för att förstå mig på detta...


Jag vet att jag är väldigt petig nu, och jag har alltid varit lite av en språkpolis. Inte överdrivet, men ändå. Fast här i bloggen orkar jag inte vara så noga. Jaja, nu har jag fått uttrycka min frustration över dagens språkanvändande. Nu ska jag gagga vidare och gå till tvättstugan snart igen... Är det inte kul att det heter just tvättstuga? Stuga liksom, det är ju inte ofta tvättmaskinerna finns i stugor, men jag tycker det låter lite trevligare.

Inga kommentarer: