söndag 16 januari 2011

Tid för varandra

Jag har tänkt lite på det där med att jag och Henric gick ut och åt igår och bara ägnade oss åt varandra en kväll, "date night" som Elin så fint påpekade att det hette. Jag tror att det är många som underskattar det och inte inser hur viktigt det egentligen är. Som när jag och Henric åkte på minisemester till Jönköping och bodde på hotell i två nätter. Visst hade vi delvis ett ärende dit, men framförallt hade vi det ju supermysigt tillsammans, bara vi två på ett nytt ställe. Man MÅSTE inte åka på solsemester till Mallorca för att det ska vara något speciellt, det finns så mycket annat man kan göra!
Grejer när man bor på hotell någonstans till exempel är att allt det där man har hemma att göra inte finns där. Det finns ingen dator (om man inte har med den såklart) så man behöver inte frestas att kolla sina mail, och det finns inte en massa stök, disk eller saker som behöver lagas eller strykas, så man behöver inte få dåligt samvete för alla saker man inte gör. Man har bara varandra och kan släppa allt annat. Det tror jag är jätteviktigt! För mig är det åtminstone viktigt, och dessa roadtrips och liknande som vi gör några gånger om året, det är något av det roligaste jag vet faktiskt. I sin enkelhet. Visst, det kostar en del att bo på hotell och det kan man ju inte göra allt för ofta, vi har bott på vandrarhem några gånger och det har gått finfint, men man behöver ju inte sova borta heller. Man kan ju gå ut och äta, som vi gjorde igår, åka på picknick eller något annat. Jag tror det viktigaste är att man gör något, som inte riktigt tillhör vardagen.
Jag funkar i alla fall så att jag kan leva på det ett tag efteråt, av minnet av det, sen när det blir vardag igen och det enda man gör är tråkiga vardagssysslor, och så kan man se fram emot nästa gång.
Jag tror som sagt att det är många par som underskattar detta och är lite snåla med just den biten. Man kan inte prioritera bort det hela tiden, för det är viktigare än man tror! "Varför skulle vi äta ute, jag kan ju laga maten själv". Visst, det är klart att man kan, men det är ju en helt annan sak att komma iväg lite, och inte sitta vid samma gamla köksbord varje dag. Det tycker i alla fall jag. Jag tror att många problem i äktenskap och förhållanden skulle lösas, om man bara tog tid för varandra och kopplade bort vardagen för en stund. Och visst är det bra att spara sina pengar för framtiden, men ibland behöver man satsa lite just nu, och inte endast under semestern i sommar. Och som jag sa, allt behöver ju inte involvera pengar heller!

Inga kommentarer: