fredag 21 januari 2011

Att koreografera


Jag sitter och försöker koreografera, och det går inget vidare. Ja, jag sitter och koreograferar! Det kanske låter konstigt, men av någon anledning brukar det funka bättre ibland. Jag har nämligen en förmåga att alltid se koreografier till i princip ALLT! All musik, vare sig jag tycker det är bra eller inte, i olika genres. Ofta är de mycket mer komplicerade i mitt huvud än vad jag skulle kunna prestera själv, med en massa svåra tekniska saker och lyft och grejer. Inte alltid, men rätt ofta är de lite för avancerade för att jag ska kunna ha någon användning för det när jag gör mina koreografier i verkliga livet. Ibland önskar jag att kunde stoppa in en liten filmkamera i mitt huvud och spela in dem...

I alla fall, nu ska jag koreografera till "mammorna" för en ny danstermin. Det är inte lätt när man ska komma på något nytt som inte är för likt förra terminens koreografi, men ändå lite samma stil, vilket tydligen är önskvärt. Dessutom ska det visst börja några nybörjare i gruppen så jag har ingen aning om på vilken nivå det kommer bli. Det måste ju passa alla! Inte vara för svårt för de nya, men inte för lätt så att de lite mer rutinerade tröttnar. Det är en balansgång det där, och det är så otroligt svårt i starten!

Inga kommentarer: