fredag 21 januari 2011

Namnsdagsdikt

I förrgår hade Henric namnsdag och jag insåg det inte förrän hans mamma ringde och gratulerade honom. Därför skyndade jag mig att hasta ihop en namnsdagsdikt åt honom, och här är den:

Han är skäggig, lång och stark
och står med fötterna på stadig mark.
Han hjälper mig alltid i nöd
och förser mig med mitt dagliga bröd.
Hans dunderhonung är kaffe, messmör och lingonsylt
och det går inte en dag som han inte förgyllt.
På kvällen vill han aldrig sova,
men det vill han på morgonen kan jag lova.
Högerhanden är snabbare än ögat kan se
och den vänstra en riktig show kan ge.
En ton på rätta stället jämt,
han har nära till allvar och nära till skämt.
En stund i hans famn kan vara
bättre än man nånsin kan förklara.
Han tröstar mig alltid när jag gråter
och mina fåniga misstag alltid snabbt förlåter.
Han ger mig allt vad jag behöver
och han är min lyckliga fyrklöver.
Han är mitt livs dynamit
och min matchande pusselbit.
Ja, vem jag menar kan ni säkert gissa
det går väl knappast att missa?
Han gör mig helt betagen
och han har namnsdag hela dagen.
Jag är så glad att det var honom jag fick,
hans namn börjar på "Hen" och slutar på "ric".
Det är mannen som mitt hjärta vann,
ja, det finns ingen som han!

1 kommentar:

E L I N sa...

Oooooow. Så fint. Och romantiskt. Man blev lite rörd, det blev man!