lördag 5 maj 2012

Småsaker (gästinlägg)

Hej!

Storasyster Marie här! Sofie bad mig att vara semestervikarie här på bloggen idag. Så smickrande! Så svårt...

Sofie sade att det räckte med att skriva något litet, och därför tänkte jag skriva en smula om just småsaker, eftersom de är just... lite små:

Småsaker är ju sådant som vid första anblicken kanske inte verkar så speciella, eller som inte är så jobbiga att göra. Samtidigt kan ju små saker betyda väldigt mycket: vigselringar är ju små, men är för många ens finaste ägodel. Likaså med den första lilla tussilagon om våren som ger hopp om den kommande grönskan, och de där tre små orden ”jag älskar dig” som kan göra hela skillnaden.

Jag fick höra igår att ett litet brev jag skickat som uppmuntran till en vän kommit fram i en stund då mottagaren hade stort behov av det.
Jag har bemötts med ett leende av kassörskor som muntrat upp mig på en kass dag.
Jag hade ett litet samtal för 15 år sedan som var av stor betydelse, trots att den jag samtalade med säkert inte alls har något minne av det alls.
Jag har kunnat ge bort småsaker som jag själv inte hade användning för, men som kommit väl till pass för andra.
Jag har blivit hembjuden till vänner som nog inte vet hur betydelsefullt det har varit för mig just då.
Jag har fått en mängd små bönesvar, som tillsammans utgör en stor del av grunden för min tro.
Jag har kunnat offra lite tid på att lyssna på människor så att de fått avreagera sig en aning.
Två gånger i livet har jag hittat små uppmuntrande lappar från vänner som jag haft på besök. De är skrivna på små pappersbitar som de rivit av och skrivit i all hast. Skräp till synes kanske, men är verkligen inget som jag tänkt slänga bort! (Funderar snarast på att rama in dem...)

Småsaker; oväntade, gjorda utan att förvänta sig någonting tillbaka, enkla att göra och inte särskilt tidskrävande, men som kan göra stora skillnad. Ett leende, ett sms, ett vykort, en kram, en liten present, lite växelmynt till bistånd, några små uppmuntrande ord, en liten bön, lite extra tid. Kanske bortglömt av givaren några minuter senare, men ibland med stort inflytande för mottagaren. Änglahyss vill jag minnas att jag har hört det kallas. Så låtom oss göra små hyss!

Med vänliga hälsningar,

Marie

Sofie och Marie som små, men betydelsefulla... :)

1 kommentar:

Sofie sa...

Så sant, så sant! "Det är dom små, små detaljerna som gör det" för att citera Povel Ramel.
Väldigt spännande att läsa inlägg på sin blogg som man inte själv har skrivit! :D