onsdag 25 januari 2012

Mellan jul och vår

Överallt hör jag hur folk pustar ut och säger "Åh, vad skönt att julen är över. Det är trevligt när den är här, men väldigt skönt att få städa bort den!" Jag måste säga att jag själv är väldigt seg på den punkten. Det tar mig väldigt lång tid att känna så. Jag känner mig alltid väldigt snopen när julgranen plötligt ska tas bort. (Kan delvis bero på att jag numera spenderar "jullovet" någon annanstans än hemma och då återvänder hem när den ska städas bort...)
Det tar mig ända in i mars någon gång när jag känner att jag inte längre saknar julen och istället längtar till våren. Men nu är det för tidigt att längta till våren, för den är alldeles för långt borta. Annars blir man bara besviken när det snöar igen och temperaturen återigen sjunker drastiskt. Nu är jag beredd på det. Däremot tycker jag att den här "mellanperioden" är ganska tom. Julen är slut, men det är inte vår. Det är bara vinter, kallt och mörkt. Visst, de soliga dagarna är vackra, men jag vet inte... Jag saknar julen, för när det är jul älskar jag vintern. Men det känns som att det nästan bara är jag som känner så. Det verkar som att alla andra kan gå vidare, men inte jag... Men snart ska ni se att det släpper, så kan jag längta till nästa jul istället!

Kära gran, jag saknar dig!

3 kommentarer:

Stella sa...

Det kommer snart komma en försenad julkapp dessutom, så tappa inte julkänslan helt nu! ;)

Sofie sa...

Stella: Åh, det lät trevligt :)

E L I N sa...

Jag är helt klart en jul-bortstädare. Men jag tänker så här ja:
Du kan väl hitta på något bra mellan-tema för de här mellan-månaderna innan våren kommer på riktigt. Några viktiga punkter som ska upprätthållas, några pynt och dekorationselement, några färger, växter.. Det kanske kan påminna om julen utan att vara exakt jul? Hänger du med i vad jag menar? Sen hittar du bara på ett snajdigt namn för det hela och håller stenhårt på det forever. ! :D