onsdag 14 mars 2012

Varför jag bloggar

Jag brukar ibland fundera på varför jag bloggar. Bloggar jag för att få uppmärksamhet? Ja, det är klart att jag gör. Vem gör inte det egentligen? Ville man inte ha någon uppmärksamhet alls skulle man kunna skriva dagbok istället och inte publicera något på internet. Därmemot tycket jag det är skillnad på uppmärksamhet och uppmärksamhet.

Skulle jag fortsätta blogga om jag aldrig någonsin fick någon som helst respons i form av till exempel kommentarer? Förmodligen inte. Däremot verkar det vanligt, framförallt bland unga tjejer, att vilja bli känd genom sin blogg och de gör vad som helst för att få nya läsare. Som provocerar sig fram genom att skriva elakheter och trycka ner andra. Tråkigt nog verkar det ganska effektivt för vissa och det tycker jag är lite sorgligt. Då har uppmärksamhetssökande gått över styr.

Tack och lov vet jag att jag inte själv är där. Däremot kan jag känna mig lite orolig att någon, speciellt vänner och anhöriga, ska missuppfatta det hela och tycka att jag är uppmärksamhetstörstig på fel sätt. Egentligen tror jag väl att jag kanske oroar mig i onödan, men det kommer sådana här dagar när jag blir rädd att någon ska tycka att jag är fånig och kanske tycka det är fel att jag ibland publicerar flera bilder på mig själv. Nej, jag ska verkligen försöka sluta oroa mig och försöka göra som jag själv vill istället! Det är det dåliga självförtroendet som talar. Det är ju faktiskt aldrig någon som ens har antytt något liknande till mig!

Jag bloggar för att jag tycker att det är roligt att skriva och komponera inlägg med bilder och annat, och för att jag tycker det är roligt med respons från läsare. Något man pysslar om några gånger om dagen, som ett husdjur ungefär.

2 kommentarer:

Marie sa...

Som ett husdjur! Vilken kul liknelse!

Säger det ju ofta, men din blogg är min favoritblogg, och det är nog inte bara för att du råkar vara min syster. Skulle gilla den ändå! Kram

Elin Häggberg // Teknifik sa...

Jag håller med dig och förstår precis vad du menar då jag ofta känner på samma sätt.
Men jag kommer alltid fram till att jag verkligen gillar formatet "blogg". Det är lite som att ha en egen tidning där man får bestämma allt själv. Att folk läser och kommenterar är såklart kul men mest bloggar man ju för att själva skrivandet och allt är roligt.