onsdag 9 mars 2011

Vad hade du väntat dig?

Nu snöar det igen? Är det någon som är förvånad? Jaså? Konstigt tycker jag... Jag kan förstå mig på hoppet om våren och att det känns som att våren är här, det har jag också tyckt den senaste veckan, men att bli så förfärad som så många verkar bli för att det snöar igen, det har jag svårt att förstå. Alla som ångestfullt uttrycker sin klagan i sin statusuppdatering på facebook. "Jag trodde det var vår och så kommer det här! Snö!"
Vad hade du väntat dig? Existerar det mars och april utan snö? Nej! Det har aldrig hänt i hela mitt liv i alla fall... Har du hört talas om aprilväder? Det har inte ens börjat!

Förlåt om jag låter pessimistisk nu! Jag längtar också till våren, en hel massa! Men att bygga upp förhoppningar att den redan är här, och att det bara kommer bli "bättre" i stadigt tempo utan avbrott, det tror jag bara kommer att göra oss besvikna och det blir svårare att härda ut genom snö och slask. Det kommer ändå! Vänta en månad åtminstone med att packa upp vårskorna! Det går att få till vår på andra vis. Kanske hemma? Får jag föreslå tulpaner? Så kommer nog vädret att hänga på så småningom...

Inga kommentarer: