torsdag 21 juni 2012

Färger för dig och för mig

De flesta har nog någon gång funderat över om de färger vi ser ser likadana ut för andra. Ser grönt ut likadant för mig som för dig? När du säger att himlen är så vackert blå, ser den ut som jag tycker att den gör då? Det vet man ju faktiskt inte. Däremot så tror jag att det gör det. Varför skulle det inte göra det liksom? Däremot så undrar jag ibland hur det kommer sig att vissa säger helt avvikande saker, att något har en färg som jag verkligen inte tycker det har. Som idag till exempel, när en kund sa att ett par väldigt tydligt röda shorts var rosa. Vad fick henne att tycka att de var rosa? Och en annan kund som sa att hennes klänning var blå. Jag anser att den var grågrön. Det är lite intressant att jobba i klädaffär på det viset, för man får höra en massa olika versioner om både vad saker har för färg och hur de ser ut. Folk har så mycket olika åsikter och smak så man vet aldrig vad man ska vänta sig för svar när man föreslår ett plagg.

Inga kommentarer: