tisdag 9 augusti 2011

Varför kvällstidningar?

Det finns en sak som jag inte riktigt hajar. De handlar om att läsa nyheterna. De flesta skulle nog påstå att kvällstidningar som aftonbladet och expressen är väldigt bra på en sak, och det är att förstora upp nyheterna! Löpsedlar, rubriker och ibland även innehållet får en nyhet att verka större än den är, eller talar om saker på ett sätt så man tror saker som inte är sant. De skriver dessutom hela artiklar om ingenting, väldigt ofta. Och så vet man att de ofta får anmälningar för att skriva saker de inte har tillstånd till, men de tjänar mer på lösnummer än de förlorar i böter...

En hel artikel, som det har stått om på en löpsesel, kan ibland egentligen bara innehålla ett kort citat från en person, och det är egentligen det enda riktigt innehållet. Det kan väl kanske de flesta hålla med om?



Men ändå, sammma människor som tycker dessa saker som jag just har sagt läser någon av dessa tidningar när de vill läsa nyheterna. Framförallt aftonbladet, har jag uppfattat det som... Jag brukar se folk läsa dessa nyheter och folk länkar ofta till någon av dessa tidningar på facebook.

Jag tycker det känns lite motsägelsefullt! Jag har även gjort samma sak själv förut... Jag kritiserar tidningen för att den överdriver saker, men sen är det även där jag tittar om jag vill veta vad som har hänt i världen. Detta känns faktiskt lite konstigt. Nu har jag slutat med detta och läser istället DN eller Svd om jag vill få veta vad som har hänt istället. De har inte lika många artiklar om en sak, men de känns många gånger seriösare. Och framförallt, de har inte en massa artiklar i syftet att skrämmas.



OBS! Jag säger inte att det är fel att läsa aftonbladet eller expressen, men om man som jag tycker att de är lite löjliga och oseriösa, varför fortsätter man då att läsa just de tidningarna (eller framförallt på nätet) när man ska ta reda på vad som händer i världen?

Inga kommentarer: