söndag 19 september 2010

Valrörelse och småkrig

Nu är det ju som ingen kan ha missat valrörelse och alldeles snart riksdagsval. Eller ja, idag är det ju. Jag tänker inte ge mig in på att prata politik, men jag tänkte säga några saker.
Jag tycker faktiskt det är lite jobbigt med allt detta. Att veta vad ens vänner tänker rösta och vad de hatar. Jag tycker faktiskt det kan vara lite tråkigt att veta vad alla har för politiska "tillhörigheter", för på något vis kan det vara svårt att koppla bort det. Att koppla bort de där tankarna om att "jaha, han är vänsterpartist, då är han nog så där", eller "jaså hon är folkpartist, då tycker hon sådär om det där". Does it make any sense? Eller är det bara jag som ofrivilligt kan fastna i de där tankarna?
Jag tycker det är lite jobbigt att se hur ens vänner delar upp sig i två sidor och ser ner på varandra och avskyr varandras åsikter. Hur det konstant pågår små krig, inte minst på facebook.
Alla vill ju egentligen Sveriges bästa, men har olika metoder och tankar om hur det ska gå till. Tänk på det nästa gång du blir arg, det ska jag försöka med.

1 kommentar:

Fredrik P och F sa...

Jag håller med, om att det finns en alldeles för stor portion påstått "hat" mellan politiskt engagerade människor idag.

Det är viktigt att inse att den som är lojal åt vänster eller höger inte står så långt ifrån sina s.k. meningsmotståndare.

Hoppas vi får ett varmare, finare och stoltare land inför nästa val!