torsdag 23 september 2010

Kriminalserier

Kriminalserier i all ära, jag kan tycka det är roligt att titta på, men det finns en grej som jag nästan alltid irriterar mig på. Eller ja, irriterar mig låter är väl kanske lite överdrivet, för det får mig att låta som en onödigt arg person.
Nej, men det finns en grej som jag alltid hakar upp mig på. (låter inte det bättre?) Jo, nämligen det att när folk blir intervjuade av poliser, hemma eller på jobbet, så ska de alltid göra en väldig massa saker samtidigt. Vattna blommor, diska, fortsätta jobba, vad som helst. Jag antar att filmskaparna vill ge lite liv åt scenerna och undvika långa scener där karaktärerna bara sitter och tittar på varandra, men ändå.
Jag har alltid tyckt att det känns så ologiskt. Om en polis skulle knacka på hos mig och fråga mig något om någon jag känner, vare sig det det handlar om någon nära eller ytligt bekant, så skulle jag väl i alla fall ta mig tid att sitta ner och svara, utan att pyssla med en massa saker samtidigt. Jag vet inte om folk i USA och England (det mesta utspelar sig ju där) inte har så stor respekt för poliser, men det tror jag väl. Alla verkar alltid så otroligt nonchalanta och ofta verkar de bara irriterade och verkar tycka att de bara blir störda. Det är klart att en del karaktärer kanske är sådana, men långt ifrån alla, och deras beteende stämmer inte alltid så bra med karaktären i övrigt, när han eller hon verkar totalt oberörd över att bli intervjuad av poliser, ofta angående mord dessutom. Nej, så tror jag inte att det skulle vara i verkligen, inte så ofta i alla fall.

1 kommentar:

E L I N sa...

hahahhaha jag brukar verkligen ALLTID kommentera detta när jag kollar på kriminalserier. Jag håller HELT med om att det är väldigt konstigt att man liksom MÅSTE fortsätta med det man gör när polisen kommer och knackar på. Det skulle inte jag ha gjort. Himla knäppt är det!