fredag 3 december 2010

Mina kunder

Nu ska jag berätta vad som hände på jobbet i onsdags. Det var ganska mycket kunder den dagen, mer än jag är van vid pga att det är december och julruschen har börjat.
Jag står i kassan och så kommer det fram en kvinna med en massa grejer, medan hon stressat ropar på sitt barn som har en stjärna som ska köpas, men aldrig kommer. Det tar ganska lång tid med köpet för det är rätt mycket grejer och jag ska packa in allt i silkespapper. Det första jag tänkte var att jag funderade på vad hon hade för dialekt och att hon inte kom härifrån. Sen började jag tycka hon liknade någon. "Vem är det hon är så lik?" tänker jag en stund... "Jo, hon är rätt lik Shirley Clamp!" Tänker inte mer på det.
Hennes väninna ansluter sig och de pratar om en ljusstake. Bestämmer sig för att köpa mer. Sen när det äntligen ska betalas får jag körkort och kontokort för magnetremsan funkar inte. Jag slår in koden, men kommer på att "Just ja, jag måste ju kolla så namnet på båda korten stämmer överrens." Kollar namnen. Shirley Clamp, står det på båda korten! Ni kan ju föreställa er min förvåning. Fattar då att det inte bara är likt. Är faktiskt glad att jag inte fattade det förrän köpet nästan var slut, haha! Där hade jag snackat med henne en bra stund utan att ha någon aning om att hon var en känd svensk sångerska.
När hennes väninna också har betalat och gått kollar jag på min chef, som hade stått där mot slutet, om hon hade fattat. Att döma av hennes min hade hon det. Sen kommer det roliga när hon säger "Du, jag tror att hennes vän var Sonja Aldén." Där hade jag alltså missat ÄNNU känd sångerska. Har kollat på bilder sen och insett att det var ju hon. Svårare att känna igen dem utan lika mycket smink bara, och helt vanliga vinterkläder. Inte vad man förväntar sig heller direkt. Inte för att de direkt är mina idoler, men speciellt är det ju ändå.
Så kan alltså en helt vanlig dag på jobbet se ut, i lilla Falun. Inte vad man förväntar sig kanske, men det är kul att skratta åt!

1 kommentar:

E L I N sa...

Kerstin Klämma!!! :D