lördag 3 oktober 2009

Oskrivna regler

Är det inte intressant med oskrivna regler?
Det är finns så mycker regler som alla vet om, men ingen talar om. Och så finns det så mycket regler som ingen egentligen vet hur det ligger till med. Det är mycket man ska ta hänsyn till.

Exempel: Någon har lånat pengar av dig, tiden går och du har fortfarande inte fått tillbaka dem. När är det okej att fråga?

Då finns det massor av saken man ska ta hänsyn till. Hur lång tid det har gått sen lånet, vad man har för relation till personen, hur stor summa det gäller, hur bra ekonomi personen som har lånat har etc.

Hur ska man egentligen kunna veta allt sånt här? Det finns massor av oskrivna regler, och jag tvivlar på att det är någon som vet alla svar.

3 kommentarer:

Linda Marie sa...

Jag kommer ihåg någon gång på mellanstadiet tror jag, när vi skulle få förklaringen vad oskrivna regler är för något. Exemplet vi fick var "snyt dig inte i gardinerna!". :)

Sofie sa...

Haha, det känner jag igen! Det tror jag att jag också har lärt mig! Tänk vad mycket bra man lär sig i skolan :)

Hannah sa...

ja hur ska man kunna veta egentligen? jag tror på sundt förnuft! :)