tisdag 5 januari 2010

Vad är förlovning?

"Enligt gamla seder är en förlovning en inledning till ett kommande äktenskap. Förr i tiden sa man att förlovningen högst skulle vara ett år, sen skulle man gifta sig. Idag finns det naturligtvis inga regler för det. Idag är det lika vanligt att man bara förlovar sig utan att gifta sig överhuvudtaget. Lika vanligt är det också att man inte alls förlovar sig utan gifter sig på en gång."



Är det bara jag som är gammaldags som fortfarande tycker att förlovning är något man bara gör om man planerar att gifta sig? Det blir allt vanligare att folk förlovar sig utan den avsikten. 14-åringar förlovar sig. Inte för att de tänker gifta sig senare, utan för att visa att de ”tar förhållandet seriöst”. Det verkar vara den nya grejen med förlovning.

Men ordet förlovning, betyder inte det att man lovar att man ska gifta sig?

- Åh, har ni förlovat er? Grattis! När planerar ni att gifta er?

- Gifta oss?! Nej, det har vi inte alls några planer på!



Vad är det man säger grattis till då? Att de nu tar förhållandet seriöst? Men det gjorde de inte innan? Eller? Eller grattis till att du har fått en så fin ring!

En till sak som jag har undrat över ett tag. Hur går en ”förlovning” till för dem, framför allt för de som är i yngre tonåren ännu? Om pojkvännen ”friar”, vad säger han då? Det kan ju knappast vara vill du gifta dig med mig?. Säger de kanske vill du förlova dig med mig? Eller vill du ta vårt förhållande seriöst? Eller Vill du ha en ring av mig?

Nu är jag ganska sarkastisk, ni får ursäkta det, men det här är något som jag har funderat ganska mycket på de senaste åren, och det gör mig lite upprörd.

Vad händer med alla oss som förlovar oss på det gamla, traditionella sättet? Vi som gifter oss. De 14-åringarna som förlovar sig för att det en fin sak, eller kul grej, är det lika förlovade som oss?

Jag vet att förlovning inte har något egentlig betydelse, juridiskt sätt och så. Så varför hakar jag upp mig? Jag vet inte. Kanske för att jag ändå tycker det känns fel.

Jag tycker inte heller att allt måste vara supertraditionellt. SÅ gammaldags är jag inte... Vi gifte oss t ex inte inom ett år. Vi drog över några månader, och det brydde vi oss inte det minsta om. Frieriet skedde långt innan vi förlovade oss, och när vi väl gjorde det så hade vi bestämt datum och allt sådant. Men vi gifte oss, och det var hela poängen redan från början!

4 kommentarer:

Johanna sa...

För mig betyder förlovning något extra och något seriöst. Jag tycker att många förlovar sig förlätt. Jag tycker att förlovar man sig så ska man vara beredd på att gifta sig och man tänker att man vill leva med den personen resten av livet. Mina föräldrar var förlovade i 23 år, de gifte sig aldrig. jag tycker ändå att deras förlovning visade att de tillhörde varandra. Förlovar man sg ska man ha giftemål i tankarna. Jag tyckrt att förlova sig är ett stort steg som man inte gör till höger och vänster. Jag tror inte man "friar" när många förlovar sig numer. Det känns som många par gör det som när man delade vänskapshalsband med ett halvr hjärta som barn. Det tycker jag är synd. Förlovningen har spårat ur och har inte samma tyngd som tidigar och som den borde ha.
Haha, undrar om du fattar nått... :P

Johanna sa...

SV: Jag tror att lägret är mellan 7-5 veckor. Som ledare är man borta så länge... Jag vet iaf att jag inte kommer till Ockelbo om jag kommer med. Så de som är kvar är Italien, Tjeckien och USA. Spännande och ännu mer nerövst... :P

Vad har du för planer inför våren?
Vi måste träffas snart igen! :)

Kram!

hannah sa...

jag håller med dig fullständigt sofie. en förlovning är ju ett "tecken" eller en "bekräftelse" på att man lovar varandra hela livet eller vad man ska säga. förlovning ska betyda något för ringen bevisar ett långt, kanske lyckligt liv tillsammans! att förlova sig är stort. jag själv tycker att det ska vara äkta. inte att man bara förlovar sig "för att" liksom.

Linda Marie sa...

Jag håller föga förvånande med dig Sofie, och tycker att en förlovning faktiskt betyder att man tänker gifta sig! Sitter och tänker på vad mer jag ska skriva, men tror knappt jag behöver fylla i med något. Du har redan sagt det jag vill säga... :) Bra inlägg!