onsdag 24 september 2008

Det föll på ton"fallet"

Igår fick jag samma kommentar av två personer. Jag hade nämligen lockat håret (så som jag på något vis orkade under hela högstadiet och stor del av gymnasiet). Först på morgonen av kassörskan, medan jag gräver i väskan efter plånboken:
"Vilket fint hår du har."
Lät uppriktigt och jag blev glad för en fin kommentar från en "främling."

Senare:
"Men vad Sofie var fin idag då!"
Kanske låter som en minst lika trevlig kommentar, men där föll det på tonfallet. Jag kan ju ha fel, men det lät mer på något vis som det betydde "Oj, vad Sofie har gjort sig till då."

Det ligger en hel del vikt på tonfallet när man säger saker kan man säga! Den första kommentaren gjorde mig nöjd med mitt hår, den andra fick mig att känna som att det var typ överdrivet lockigt, eller så. Att jag såg löjlig ut kanske.
Fast så är det ju möjligt att jag, liksom många tjejer/kvinnor, krånglar till det lite, "tolkar" lite för mycket...

1 kommentar:

Linda Marie sa...

"Det föll på tonfallet"! Haha! Så skojigt! :D
Kul att kassörskan gillade ditt hår. Inte alltid man får komplimanger av kassörskor skulle jag vilja påstå. Bra sätt att börja en dag på...